PLAN ROZWOJU PRZEDSZKOLA NR 9 W CHORZOWIE


Rok szkolny 2010/2011

Aktywny, twórczy i wrażliwy na środowisko przedszkolak

Zadanie:
Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej w różnych formach działalności.

Cele:

  • Pobudzenie inicjatywy i aktywności własnej dziecka porzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję oraz sfere uczuciowo-intelektualną
  • Kształtowanie umiejętności swobodnego i twórczego wyrażania swoich przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej.
  • Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata, wzbudzanie przeżyć estetycznych.
  • Działania:

      1. Udział dzieci w zajęciach dodatkowychoraz kołach zainteresowań - tworzenie warunków do działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji

      2. Stosowanie różnorodnych metod aktywnych i form pracy, jako inspiracji do podejmowania czynności twórczych.
      3. Aukcje prac dzieci oraz kiermasze związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami.
      4. Udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych na terenie miasta.
      5. Bezpośrenie obcowanie ze sztuką:

    Oczekiwane efekty:

      1. Dzieci znają róznorodne techniki plastyczne oraz różnorodne środki wyrazu artystycznego.
      2. Dzieci wykazują inwencję twórczą i aktywność w wykonywaniu własnych wytworów i prac.
      3. Poprzez różnorodne formy wyrazu potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia.
      4. W realizacji swoich artystycznych zamierzeń potrafią posługiwac sie różnorodnymi narzędziami i metodami.

    Rok szkolny 2011/2012

    Potrafimy wyrażać emocje i uczucia

    Zadanie:
    Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różżnych obszarach działalności ze szczególnym uwzględnieniem dziwcięcych form plastycznych.

    Cele:

  • Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie.
  • Kształtowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej
  • Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie
  • Poznanie własnych praw i obowiązków
  • Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania włąsnych emocji w różnych formach aktywności: zabawie, pracach plastycznych.
  • Działania:

      1. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorgaznizowanej aktyności artystycznej dzieci:

      - dekoracje, aranżacje wystroju sal,

      - wykorzystanie pomocy, rekwizytów, dekoracji na uroczystości przedszkolne

      2. Wykorzystanie różnorodnych metod i form pracy wspomagających rozwój emocjonalny dzieci
      3. Udział dzieci w konkursach plastycznych, recytatorskich, teatralnych, przeglądach, festiwalach.
      4. Organizacja uroczystości przedszkolnych, zajęć otwartych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną.
      5. Organizowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych:

  • opracowywanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie,
  • ukazywanie przykładów z literatury dziecięcej, bajek, filmu,
  • dostarczanie wzorów włąściwego zachowania się.
    1. 6. Organizowanie działań zmierzających do poznania kazdego dziecka.
      7. Zorganizowanie kiermaszów świątecznych z pracami dzieci.
      8. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym.

    Oczekiwane efekty:

      1. Dzieci znają włąsne prawa i obowiązki.
      2. Podejmuja próby oceny własnego postępowania oraz innych.
      3. Nazywają i identfikują różnorodne uczucia i stany emocjonalne.
      4. Chętnie angażują się w różne formy działalności artystycznej.
      5. Potrafią odwoływać się do zasad współżycia w grupie w sytuacjach konfliktowych.
      6. Posiadają umiejętnosci wyrażania własnych stanów emocjonalnych w działalności plastycznej.

    Rok szkolny 2012/2013

    Sparwność fizyczna i ruchowa warunkiem dobrego rozwoju dziecka

    Zadanie:
    Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka z uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.

    Cele:

    Działania:

    1. Wykorzystywanie różnorodnych metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.

    2. Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:

  • organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu,
  • odbywanie zajęć o charakterze prozdrowotnym
  • przeprowadzanie zajęć ruchowych przy muzyce
  • prowadzenie grup tanecznych (taniec współczesny, ludowy))
  • 3. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej:

  • różnorodność stosowanych metod i form pracy z dziecmi,
  • samodzielne wykonywanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów
  • zorganizowanie kącika sportowego i akcentów w dekoracji przedszkola o charakterze sportowym
  • 4. Sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej przedszkola poprzez:

  • wzbogacenie księgozbioru biblioteki o nowe pozycje
  • zakup przyborów do ćwiczeń gimnastyczncyh inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej
  • 5. Propagowanie zdrowego stylu życia wsród dzieci oraz ich rodziców poprzez:

  • działalność diagnostyczną dotyczącą rozwoju dzieci
  • udział w spartakiadzie przedszkolaków
  • przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia
  • prowadzenie zabaw, ćwiczeń stymulujących rozwój dzieci
  • stosowanie profilatyki zdrowotnej
  • ustalenie zdrowych jadłospisów
  • 6. Opracowywanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci i promowanie zdrowego stylu życia.


    Oczekiwane efekty:

    1. Dzieci wykazują sprawność fizyczną posługując się pomysłowością i wyobraźnią.

    2. Potrafią łączyć ruch z muzyką.

    3. Potrafią posługiwać się podczas tańca, zabaw i ćwiczeń ruchowych przyborami, rekwizytami.

    4. Wykazuje sprawność fizyczną.

    5. Dbają o własne zdrowie.


    Rok szkolny 2013/2014

    Ekspresja muzyczna i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci.

    Zadanie:
    Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki.

    Cele:

  • rozwijanie dyspozycji muzycznych dziecka w różncyh formach aktywności,
  • bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki,
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby działania,
  • kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka,
  • poznawanie instrumentów muzycznych,
  • nabywanie i doskonalenie umiejętnosci wokalno-tanecznych,
  • wyzwalanie zainteresowania regionalną działalnością kulturalną.
  • Działania:
    1. Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez:

  • udział dzieci w koncertach muzycznych
  • śpiew indywidualny i zbiorowy
  • taniec
  • 2. Nabywanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki "żywej" oraz z "nagrań".

    3. Inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej.

    4. Kierowanie aktywnością muzyczną w zakresie rozwijania ekspresji dziecka (improwizacje wokalne i rytmiczne).

    5. Prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych:

  • udział w przeglądach, festiwalach piosenki dziecięcej,
  • organizowanie uroczystości okazjonalnych na terenie przedszkola
  • 6. Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez:

  • doskonalenie gry na instrumantach perkusyjnych i melodycznych
  • eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku
  • ćwiczenia emisyjne
  • śpiewanie i sluchanie piosenek
  • urządzenie w salach "kącików muzycznych"
  • samodzielne tworzenie melodii do podanego tekstu
  • łączenie aktywności muzycznej z innymi obszarami
  • opracowanie i wdrażanie programów wspierajacych rozwój ekspresji muzycznej dziecka
  • Oczekiwane efekty:

      1. Odkrywają włąsne możliwości i uzdolnienia muzyczne
      2. Potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać włąsne przeżycia w różncyh formach aktywności muzyczno-ruchowej
      3. Odczuwają radość w bezpośrednim kontakcie z muzyką instrumentalną
      4. Eksponują i poszukują różnych źródeł dźwięku
      5. Grają na instrumentach malodycznych i perkusyjnych
      6. Znają podstawowe elementy utworów muzycznych (melodia, rytm, tempo)
      7. Chętnie uczą się nowych piosenek oraz wykorzystują je do spontanicznych improwizacji i inscenizacji
      8. Biorą udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej
      9. Odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej poiza terenem przedszkola
      10. Poznają regionalne instytucje promujące działalność kulturalną


    Rok szkolny 2014/2015

    Dziecięca ekspresja werbalna

    Zadanie:
    Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ekspresji językowej dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i bezpośredni kontakt z literaturą, sztuką i teatrem.

    Cele:

  • rozwijanie dzieci pod względem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym poprzez właściwie ukierunkowaną ekspresję werbalną
  • tworzenie warunków sprzyjających swobodzie wypowiedzi związanej z przyjemnymi przeżyciami i werbalnym "otwarciem się dziecka"
  • bogacenie doświadczeń językowych dzieci poprzez stosowanie sprawdzonych i "nowatorskich" rozwiązań
  • stymulowanie zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez czytanie literatury dziecięcej
  • rozwijanie wrażliwości, wyobraźni artystycznej i poczucia estetyki
  • Działania:
    1. Organizacja zajęć rozwijających aktywność twórczą dziecka we wszystkich sferach, a w szczególności w sferze rozwoju językowego poprzez: dramy, gry ekspresyjne, gry dramatyczne, teksty odtwórcze, żywy teatr, arteterapia itp.
    2. Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu ze sztuką, literaturą, teatrem jako inspiracji do rozwoju dziecięcej ekspresji werbalnej tj.

  • analiza treści pozycji literackich,
  • przedstawienie ich treści własnymi słowami
  • układanie krótkich opowiadań
  • zabawy słownikowe
  • inscenizowanie
  • nauka wierszy, wyliczanek
  • tworzenie własnych zakończeń oppowiadań, baśni
  • poprawa emisji głosu i wyrazistości wymowy
  • ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, oddechowe i słuchu, zabawy słowne

  • 3. Wzbogacenie bazy przedszkola (pomoce, publikacje, literatura)
    4. Opracowanie projektów i programów stymulującychh rozwój aktywności werbalnej dzieci
    5. Zapoznanie nauczycieli z wybranymi pozycjami literatury pedagogicznej na temat stymulowania rozwoju werbalnego dziecka
    6. Opacowywanie i gromadzenie ciekawych scenariuszy zajęć
    7. Publikacje na stronach internetowych w celach promocji
    8. Pozyskiwwanie rodziców do współpracy: zajęcia otwarte, praca na rzecz przedszkola, czytanie dzieciom bajek, teatr rodzicielski i inne
    9. Nawiązanie kontaktów z innymi przedszkolami i instytucjami w celu wymiany doświadczeń teatralnych, muzycznych, teatrzyki w wykonaniu dzieci, wyjścia do innych placówek. Wystepy tzw. dzieci dzieciom
    10. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi
    11. Współpraca ze srodowiskiem lokalnym, w tym z teatrem, galeriami sztuki i domami kultury.

    Oczekiwane efekty:
    1. Dzieci często uczestniczą w imprezach kulturalnych.
    2. Są śmiałe i otwarte na kontakty.
    3. Poprawnie wypowiadają się.
    4. Mają bogaty słownik.
    5. Czynnie włączają się we wszystkie działania zmierzające do rozwoju kompetencji językowych.
    6. Obcują ze sztuką w szerokim tego słowa znaczeniu: teatr, drama, muzyka, malarstwo, literatura.
    7. Znają utwory literackie dla dzieci i ich autorów.
    8. Poznaje bogactwo języka literackiego.
    9. Potrafi inscenizować teksty i odgrywać minirole.
    10. Interesuje się tekstem literackim.
    11. Odreagowuje nagatywne emocje, rozładowuje stresy i napięcia w toku różnorodnych form aktywności własnej.